Corda liften BV
 

Onderscheidend vermogen

Kent u dat kinderspelletje waarbij je een woord een aantal keer herhaalt? Als je het vaak genoeg achter elkaar zegt wordt het op een gegeven moment een heel raar woord. Dat heb ik in de volgende alinea.

Wat is onderscheidend vermogen? Is dat het vermogen om je te onderscheiden of is dat het vermogen om te onderscheiden wat belangrijk is en wat niet?
Een duidelijkere term is USP. Wat zijn jouw USP’s wordt me dan weleens gevraagd. Unique Selling Points. Maar het gekke is dat de beste vertaling is: Wat is jouw onderscheidend vermogen?

 
usp-150x150.jpg

Maar goed, je moet dus USP’s hebben. 

In het begin werd ik daar stapelgek van. Ik heb verstand van liften en de techniek die daarachter zit. Ik weet hoe je onderhoud moet doen en ik weet dat daar veel winst te behalen valt. Onderhoud is namelijk een ondergeschoven kindje geworden.
Maar dat blijken geen USP’s te zijn. Dat doet namelijk iedereen. In ieder geval op papier.

Maar die zoektocht naar dat wat ons onderscheidend maakt heeft me veel geleerd. Eerst ga je zoeken naar wat werkt en wat niet. Wat spreekt een lifteigenaar aan en wat vind hij onzin. En ik kan u vertellen dat ik een aantal keer flink te grazen ben genomen. Aankomen bij een afspraak, vol goede moed, netjes gekleed, IPad met een leuke presentatie erop en binnen twee minuten zegt de potentiële klant: "Ik heb het al gehoord, dit is niets voor ons. Weet je wat jij moet doen........" En ik stond weer buiten met mijn iPad en een illusie armer. Wat een vervelende kerel heb ik lange tijd gedacht. Nu niet meer. Nu wil, en ga, ik hem bedanken.

Wat werkt en wat niet is niet de manier. Dat hoort in een goocheldoos. De ene truc werkt wel en de andere truc werkt niet. Het gaat niet om wat werkt maar om wat belangrijk is. En daarom moet je op zoek naar het doel. En het doel is niet het doen van goed onderhoud. Goed onderhoud is een (heel belangrijk) middel.

 
bejaarden lift stuk.jpg

Ik heb ook eens ergens gelezen dat je klanten niet tevreden moet houden. Je moet ervoor zorgen dat ze niet ontevreden worden. En dat vond ik heel raar.

Maar ik denk dat ik het snap en het er zelfs mee eens ben. Dat komt door ervaringen in bejaarden tehuizen. Elke liftmonteur zal dit voorbeeld wel herkennen.
Als je onderhoud doet in een bejaardentehuis maakt het niet uit of de lift al langere tijd storingsvrij loopt. Door het onderhoud moet de lift buiten bedrijf en steevast krijg je te horen: "Is ie nou alweer stuk, dat ding doet het meer niet dan wel".
En zo werkt het inderdaad. Hoevaak denkt u dat het fijn is dat de lift het doet? Hoevaak staat u in de lift te genieten van de rit? Eigenlijk nooit. We denken aan van alles als we in de lift staan, maar nooit aan de lift zelf. Daar denken we pas aan als er rare geluiden komen of wanneer de lift het niet doet. Dan zijn we ontevreden!

Een deel van het doel is om ervoor te zorgen dat mensen niet ontevreden zijn.

 
Ga voor duurzaam!

Wat ook steeds belangrijker wordt is duurzaamheid. Dus daar hebben we ook maar eens naar gekeken. En er ging een wereld open. Duurzaam is niet alleen belangrijk, het biedt ook enorme kansen. Wist u bijvoorbeeld dat in het recyclen plastic meer opbrengt dan oud ijzer? Ik vind het onvoorstelbaar. Er wordt momenteel een expeditie georganiseerd naar de zuidpool compleet gefinancierd met plastic, in een wagen die bestaat uit gerecycled plastic en die bedoeld is om mensen bewust te maken van vervuiling door, onder andere, plastic. 
Een kijkje op de website is zeer de moeite waard.

Al deze zaken, en meer, hebben ertoe geleid dat wij eindelijk onze USP’s hebben gevonden. We hebben daar een concept van gemaakt en we noemen het het Corda Concept.
We zijn er namelijk achter gekomen dat uitgaan van duurzaamheid ertoe leidt dat er keuzes gemaakt worden die voor iedereen enorm veel voordelen oplevert. Kwalitatief, financieel, niet ontevreden zijn en vrijheid zijn allemaal aspecten die in dit concept zitten en zowel voor de lifteigenaar als voor ons als onderhoudsbedrijf voordelen oplevert.

N.b. Vrijheid vraagt om een toelichting:
Wanneer u een product van een bepaald merk aanschaft blijft u tot in lengte van jaren afhankelijk van dat merk voor onderdelen en informatie. De juiste keuze daarin maken verschaft u meer vrijheid en kostenbesparing.

Het gekke is dat onze binnenkant dit altijd al zo had. Wij vinden al heel lang dat kwaliteit op alle vlakken al heel lang te wensen overlaat. Wij vinden al heel lang dat de klant meer centraal gesteld moet worden. Wij vinden al heel lang dat onafhankelijkheid voor iedereen belangrijk is, en niet alleen voor ons.
Vanaf onze oprichting hanteren wij al de leus "Samen de Toekomst hoger zien".

Ik moet oppassen dat dit een blog blijft en niet een half boekwerk wordt. Ik ben namelijk heel enthousiast over duurzaamheid en de kansen die het biedt. En ik ben net zo enthousiast over ons Corda Concept. Ik geloof heel sterk in de kracht van dit concept. Het is sterk in zijn eenvoud en het beantwoord aan het doel, het zorgt ervoor dat u gebruik kunt maken van uw lift waarbij het gebruik maximaal is tegen lagere exploitatie kosten.

Tot slot een link naar een artikel van het liftinstituut. Hun onderzoek bevestigd wat wij in ons concept hebben opgenomen. De juiste keuzes maken en goed onderhoud is de basis.

En daar staan wij voor.

 

 Terug
Geplaatst: 15-01-2016 11:17:29

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst

Reactieformulier